Nový provozovatel infrastruktury se představuje a informuje

Čistá Trnová požádala o rozhovor Mgr.  Jiřího Paula,  ředitele VAK Beroun

Po letech problémů s nekvalitní vodou přichází do Trnové nový provozovatel vodovodní a kanalizační sítě. Po Reinwasseru, s nímž jsme získali bohužel velice neblahé zkušenosti, což potvrdil i zdrcujícím způsobem vyznívající „Technický audit vodovodu a kanalizace v obci Trnová“ auditora Ing. Pavla Peroutky (čtěte zde), přichází konečně velká a na profesionálních základech působící společnost VAK Beroun (více o společnosti na www.vakberoun.cz). Ta nyní bude v Trnové zabezpečovat, jak dobře víme v nelehkých poměrech, chod naší vodohospodářské infrastruktury. Bude mít těžký a nesnadný úkol, navíc bude pod drobnohledem prakticky všech, kteří situaci v naší obci sledovali a byli jí zneklidněni – nejen občanů Trnové, ale i médií, Krajského úřadu, Ministerstva zemědělství, Krajské hygienické stanice, Státního zdravotního ústavu a dalších institucí. Zvláště v prostředí Trnové, kde jsou lidé již na slovo voda poněkud a oprávněně alergičtí, jsme plni očekávání, zda se situace s vodou skutečně výhledově zlepší, tedy ještě před tím, než se podaří naši síť připojit k přivaděči Baně – Mníšek, na vodu z Želivky.

Ředitelem VAK Beroun je pan Mgr. Jiří PAUL, který jako odborník spolupracoval na auditu s Ing. Pavlem Peroutkou. Požádali jsme ho, aby nám zodpověděl otázky, které mimořádně zajímají všechny odběratele vody v obci Trnová a daly by se shrnout pod lapidární větu „JAK TO BUDE DÁL?“.

Pane řediteli, od kdy VAK Beroun převezme zcela roli správce infrastruktury?
Oficiálně jsme zahájili provozování dnem převzetí a podání žádosti o povolení k provozování na rajský úřad, tedy 25.1. 2016.

Jak to bude s vyúčtováním ve vztahu k Reinwasseru? Jakým způsobem proběhnou odečty? Co plombování vodoměrů?
S předchozím provozovatelem jsme se dohodli, že hned na začátku našeho působení provedeme odečty vodoměrů. Pro nás to budou stavy počáteční, předchozí provozovatel je bude mít jako stavy konečné. Proto jsme hned 26.ledna požádali občany Trnové o sdělení stavu na vodoměrech Obecnímu úřadu. Vypadá to, že budeme muset cca 60 vodoměrů vyměnit, protože mají prošlý cejch, tak s plombováním asi nebudeme pospíchat a udělá se to při jednom.

Kdy budou lidem předloženy nové smlouvy a jak to bude se zálohami – na jak dlouhé období, na základě čeho budou stanoveny?
Zálohy budou měsíční, v případě menších odběrů se lze domluvit i na čtvrtletních. Zálohy budou vyúčtovány pololetně, v letních měsících provedeme další odečet vodoměrů. Zatím vycházíme z toho, že nám evidence zákazníků bude předána předchozí společností ve stavu, který neumožní přímé vygenerování nových smluv. Proto při provádění odečtu budeme dávat našim novým zákazníkům k vyplnění tzv. Přihlášky odběratele, které je možno stáhnout i v elektronické podobě na našem webu – viz. zde. Z údajů na tomto formuláři pak budeme připravovat smlouvu, kterou rozešleme zákazníkům poštou na adresy, které uvedou jako korespondenční.

Dá se nějak odhadnout cena vodného stočného?
V tuto chvíli bohužel ne. Rád bych slíbil, že se brzo zákazníci v Trnové dočkají výrazně nižších cen, ale v tuto chvíli si opravdu netroufnu nic odhadnout. Majetek jsme přebrali ve velmi špatném stavu. Voda v Trnové je stále nepitná, stávající technologie tak, jak je provozována, není schopna trvale a bezpečně produkovat pitnou vodu. Zjišťujeme, že některé stroje jsou na hranici životnosti. K dispozici nemáme žádný speciální rozpočet pro investice. Naše mise v Trnové je prozatím do konce tohoto roku, dá se považovat za jakési krizové řešení. Během jednoho dvou měsíců budeme o provozu vědět mnohem více, pak začneme připravovat novou kalkulaci. Prozatím jsme převzali ceny platné ke dni ukončení provozování předchozím provozovatelem. Případné snížení ceny by se pak promítlo při vyúčtování zálohových plateb.

Bude k dispozici nějaká horká linka VAK Beroun?
Máme zákaznickou linku, která slouží i mimo pracovní dobu jako dispečink pro hlášení problémů – 800 100 663. Ve středu od 8:00 do 14:00 mohou naši zákazníci volat i na tel. číslo naší kanceláře v Nové Vsi pod Pleší – 318 586 761, popřípadě tuto kancelář osobně navštívit.

Kdy se dá předpokládat, že voda bude v kvalitě, která bude důvodem ke zrušení zákazu pití stávající vody?
Dne 26.1. 2016 se na úpravnu doslova nastěhovala společnost W&ET doc. Petra Dolejše (byl v týmu specialistů auditora Ing. Pavla Peroutky), která si přivezla i laboratorní zázemí. V prvních dnech svého působení by měla zjistit, zda je možno optimalizovat chod stávající technologie nebo bude nutné technologii vhodně upravit či rozšířit. O výsledcích zkoumání budeme průběžně informovat, neboť je na nich závislé i zrušení zákazu užívání vody.

Dokud nebude voda KHS uznána za pitnou, kdo a v jakém režimu bude náhradně zásobovat Trnovou pitnou vodou – jakým způsobem?
Prozatím stejným, na jaký jste byli v Trnové zvyklí. Když nebude mrznout, bude u obecního úřadu k dispozici cisterna s pitnou vodou, za mrazu budeme domlouvat s obcí možnost vyzvedávání balené vody.

Děkujeme za rozhovor.

Facebooktwitter